18.ETKİLİ GERİ BİLDİRİM
Öğretmenler, alan
ve pedagojik yeterlikleri ve eğitsel uygulamalarıyla öğrenme-öğretme sürecinde
öğrencilerin bilişsel
becerilerinin gelişiminin yanı sıra duyuşsal özelliklerine de etki ederek önemli bir görev üstlenmektedirler.
Bloom (1979),
tam öğrenme
modelinde, öğrenme ürünlerini etkileyen temel unsurları; ön koşul öğrenmeleri
kapsayan öğrenci bilişsel giriş davranışları, duyuşsal giriş özellikleri ve öğretim
hizmetinin niteliği (ipuçları, katılma, pekiştirme, dönüt ve düzeltme)
olarak tanımlamıştır. Etkili
bir öğrenme-öğretme süreç planlaması kapsamında; öğrencilerin ilgili konuya ve üniteye ilişkin ön
öğrenmelerinin yoklanması, eksiklerinin giderilmesi; öğrencinin ayrıca ilgisinin, olumlu tutumunun ve akademik motivasyonunun arttırılmasına yönelik önlemler alınması sürecin temel ögeleri
olarak öne çıkmaktadır. Bunun yanı sıra öğrenme sürecinde öğrencilerin ipuçları ile desteklenmeleri, sürece
katılım durumlarının artırılması, öğrencilere düzeltme
yoluyla geri bildirimler verilmesi; öğrenmenin niteliğine ve hızına olumlu
katkılar sağlamaktadır. Duyuşsal özellikler ile bilişsel beceriler öğrenme süreci içerisinde karşılıklı etkileşim içerisindedir. Öğrenci
duyuşsal özellikleri arasında
akademik başarıyı
etkileyen en önemli özelliklerden biri bireyin akademik öz güvenidir. Akademik öz güven, bir anlamda kendi
öğrenme kapasitesi ile ilgili bireyin kendine yönelik algısı olarak tanımlanabilir. Öğrenme stratejileri kapsamında
ele alınan bu duyuşsal özellik, öğrencilerin
üst düzey düşünme becerileri ile de yakın ilişkilidir. Öğrencilerin akademik öz güvenlerini etkileyen en önemli unsurlar
ise onları çevreleyen ekosistemdeki ailenin, akranların, öğretmenlerin yargılarıdır.
Bir anlamda akademik öz güveni bireyin
içinde bulunduğu ekosistemin ona yönelik algılarının bir bileşkesi olarak
tanımlamak mümkündür. Bu açıdan
bakıldığında düzenli geri bildirim sürecinin sadece bilişsel süreç ile sınırlandırılması yerine öğrenci duyuşsal
özelliklerini de kapsayacak biçimde genişletilmesinin öğrencilerin akademik öz güvenleri başta olmak
üzere diğer duyuşsal özellikleri arasında önemli
bir etkiye sahip olduğu söylenebilir. Geri bildirimler, yapıcı/düzeltici/negatif veya güçlendirici/pozitif
olmak üzere farklılaşabilirler . Yapıcı ve güçlendirici geri bildirimler öğrenme üzerinde önemli bir
etkiye sahiptir. Geri bildirimler sadece öğrencinin öğrenme-öğretme sürecine katılımını desteklemek ve öğrenciyi
ödüllendirmek için değil aynı
zamanda katılımın
niteliğine ilişkin unsurları da içermelidir. Performanstan bağımsız olarak sadece katılımı destekleyen geri bildirim süreci, öğrenme
niteliği üzerinde olumsuz bir etki oluşturabilir. Geri bildirim sürecinin etkililiği; akademik öz güvenin gelişimine benzer biçimde, aile, akran, öğretmen tutumları başta olmak
üzere sınıf yönetimi, öğretim programları,
öğrenme ortamları unsurları ile de yakından
ilişkilidir. Dolayısıyla etkili bir öğretim
tasarımı içinde öğrenciye, aileye ve öğretmene sağlanacak geri bildirimler
öğrenme niteliği ve öğrenci akademik öz güveni üzerinde önemli bir etkiye sahip olabilecektir.
Anlamlı, nitelikli
ve zamanında verilen geri bildirimin
öğrenci bilişsel özelliklerini geliştirdiğini ve öğrencilerin öğrenme
sorumluluğunu olumlu yönde etkilediğini belirtilmektedir
Etkili geri bildirim sürecinde kaynak sadece
öğretmen ile sınırlı değildir. Akranlar arası gerçekleşecek yapıcı geri
bildirimler de akran etkileşiminin artması ve akran öğretimine destek vermesi açısından
önemli bir rol oynamaktadır. Farklı kaynaklardan verilen
geri bildirimin etkililiği; yönüne, içeriğine, zamanlamasına, işlevine
ve amacına göre farklılık gösterebilir.
Geri bildirimler yön açısından pozitif ve negatif olarak
gerçekleşebilir. Pozitif geri bildirimler,
öğrencinin tutum ve davranışlarına yönelik olumlu ifadeler içerirken (Oldukça başarılı, bravo, problemi çözme yaklaşımın
doğru vb.); negatif geri bildirimler ise olumsuz ifadeler içerir (Cevabın yanlış, ödevin oldukça yetersiz, verdiğin
örnekler eksik vb.). Öğretim sürecinde
sürekli pozitif geri bildirim vermek
mümkün olmadığından negatif
geri bildirimlerin olumlu jest ve mimikler ile
desteklenmesi sağlanmalıdır. Duyguların aktarılmasında söz ötesi davranışların önemi göz önüne alındığında
negatif geri bildirime olumlu jest ve mimiklerin eşlik etmesi, öğrencinin yapmış olduğu hatalara
karşı daha duyarlı
olmasını sağlayarak öğrenmeye
karşı olumsuz tutum ve davranışların geliştirmelerini engelleyebilir.
Geri bildirimler içerik açısından sınırlı veya ayrıntılı
olarak gerçekleşebilir. Sınırlı verilen geri bildirimlerin öğrenme
üzerindeki olumlu etkisi
de oldukça sınırlıdır (doğru, yanlış, eksik
vb.). Buna karşılık ayrıntılı geri bildirimler; öğrencinin eksikliklerinin
neler olduğunu, neyi doğru ve yanlış
yaptığını, nasıl ilerlemesi gerektiğini ortaya koyarak öğrenme üzerinde daha olumlu etkiler sağlar (“Matematiksel
işlemlerde hatan var, toplama işlemini gözden
geçirmelisin.”, “Yazmış olduğun kompozisyonun başlığı uzun ve kompozisyonunda
anlatım bozuklukları var. Kelime sayısını
12 ile sınırlayarak metnin başlığını
yeniden gözden geçirmelisin.” vb.). Ayrıntılı geri
bildirimler genellikle düzeltmeleri ve yönlendirmeleri de içerir.
Bu nedenle verilecek
geri bildirimlerin mümkün olduğu kadar ayrıntılandırılması gerekir.
Zamanlama
açısından geri bildirimler anlık olabileceği gibi gecikmiş olarak da verilebilir. Anlık geri bildirimler
genellikle sınıf ortamlarında ve eş zamanlı gerçekleştirilen uzaktan
eğitim ortamlarında verilebilir. Söz konusu geri bildirimler otomatik
olarak bir yazılım
aracılığı ile verilebildiği gibi öğretmenler veya akranlar tarafından da
düzenlenebilmektedir. Gecikmiş geri bildirimlere ise öğrenci ödevlerine, projelerine, çalışma kâğıtlarına verilen dönüt ve düzeltmeler örnek olarak verilebilir. Gecikmiş geri bildirimlerin ayrıntılı olarak verilmesi
ve sadece yanlışları gösterme
yerine düzeltme de içermesi, geri bildirimin etkililiğiniartıracaktır.
Geri bildirimler sadece bilişsel değil,
aynı zamanda üstbilişsel becerileri ve duyuşsal özellikleri geliştirmeyi de hedeflemelidir. Örnek
olarak yapılan bir çalışma içerisinde eksik olan yerlerin
belirtilmesi bilişsel, kullanılacak stratejilerle öğrencinin öğrenme
etkililiğinin artmasına
yönlendirme yapılması üstbilişsel; öğrencinin ilgi, tutum ve motivasyonuna
yönelik ifadeler kullanılması ise duyuşsal geri bildirimlere örnek olarak verilebilir.
Geri bildirimlerin öğretim sürecinde biçimlendirici araçlar olarak kullanılmasına öncelik verilmelidir. Yapılandırmacı yaklaşımın temelinde biçimlendirici süreçlerin ön plana
çıkması verilecek
geri bildirim türünün de bu yaklaşıma uygun olarak düzenlenmesini gerekli kılmaktadır. Bu kapsamda geri bildirimin süreç
odaklı olması, öğrenci
gelişimini ilerlemeye ve farka dayalı
olarak göstermesi sürecin
daha iyi yönetilmesine olanak sağlayacaktır.
Özetlenecek olursa
geri bildirimler:
·
Ayrıntılı olarak
sunulmalıdır.
·
Kişiye değil, ürüne yönelik
olmalıdır.
·
Açık ve anlaşılır olmalıdır.
·
Süreç odaklı
ve biçimlendirici olmalıdır.
·
Bilişsel, üstbilişsel ve duyuşsal özellikleri içermelidir.
·
İlerlemeyi ve farkı göstermelidir.
·
Sözlü ve yazılı
olmalıdır.
·
Pozitif unsurları
içermelidir.
·
Pozitif jest ve mimikler
geri bildirime eşlik
etmelidir.
·
Doğrudan yanıta değil,
düşündürmeye yönelmelidir.
·
Sadece eksikliklere ve yanlışlara yönelmemelidir, aynı zamanda düzeltme
de içermelidir.
19.ETKİLİ GERİ BİLDİRİM SÜRECİNDE
WEB 2.0 ARAÇLARI
Tüm dünyayı etkisi
altına alan covid-19 pandemisi ile birlikte uzaktan eğitim ve web 2.0 araçlarının kullanımı, eğitim ortamlarında
daha da artmıştır. Ücretli ve ücretsiz uygulamaları bulunan bu araçlar, okul dışı ortamlarda öğrenme-öğretme süreçlerinde sıklıkla kullanılır olmuştur. Bunlar arasında Kahoot, Formative, Socrative, Edmodo, Actively, Google
drive, Edpuzzle, Playposite, Plicker gibi uygulamaları sayabiliriz. Bu uygulamalar farklı türlerde geri bildirim düzenlemelerine imkân sağlamaktadır. Bu geri bildirimler anlık olabildiği gibi gecikmiş
olarak da verilebilir. Bu uygulamaların bir diğer önemli özelliği ise genel
olarak otomatik geri bildirime uygun
olmaları ve aynı zamanda öğretmen ve akranlar ile etkileşime izin verecek modüllerinin de bulunmasıdır. Örneklendirmek amacıyla bu uygulamaların bazılarına ait
özellikler aşağıda açıklanmıştır:
Kahoot:
Kahoot ile öğrencilere anlık geri bildirim verilebilmektedir. Ağırlıklı
olarak hatırlama ve anlama
düzeyindeki sorulara yönelik geri bildirim sağlayan sistem, sınırlı geri bildirimler için daha uygundur (doğru,
yanlış vb.).
Formative: Formative ile öğrencilere anlık geri bildirim verilebilir, onlar ile etkileşime girilerek yanıtları görülebilir ve ayrıntılı geri bildirimler düzenlenebilir.
Socrative:
Socrative’de öğrencilere yönelik çoktan seçmeli, doğru-yanlış ve
kısa cevaplı sorular hazırlanabilir,
öğrencilere anında onaylayıcı ya da
detaylı geri bildirimler verilebilir.
Edmodo:
Edmodo, sanal sınıf uygulaması ile öğretmen ve akran geri bildirimine imkân sağlar. Program arayüzünde video
linkleri paylaşılabilir, tartışma forumları açılabilir, öğrencilere ödevler verilebilir, anlık ve gecikmeli geri
bildirimler düzenlenebilir. Bununla birlikte öğretmen
ve öğrenciler tarafından derslere yönelik sunu materyalleri yüklenebilir ve bu materyallere yönelik geri bildirimler sunulabilir.
Google drive:
Google drive üzerinde
ortak dokümanlar oluşturulabilir. Her bir öğrenci
dokümanlar üzerinde değişiklikler yapabilir ve kendi görüşlerine göre dokümanı düzenleyebilirler. Benzer şekilde
öğretmenler de bu dokümanlar üzerinden anlık olarak geri bildirimlerini paylaşabilirler. Google drive yeni dokümanların
oluşturulmasına ve/veya tek bir doküman üzerinde
öğrenci ve öğretmenlerin ortak çalışma yürütmesine olanak
sağlamaktadır.